اینترنت ADSL چیست و چرا هنوز محبوب است؟

تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹

کلمه ADSL مخفف عبارت Asymmetric digital subscriber line و به معنای خط مشترک دیجیتال نامتقارن است. اگر بخواهیم کمی تخصصی تر صحبت کنیم، می­‌توان گفت در نامگذاری این فناوری، انتخاب هر کلمه معنای خاصی را به همراه دارد.

کلمه Line یا همان خط، بیان کننده خطوط تلفن است. خطوط تلفنی که از قبل و برای ایجاد تماس‌­های تلفنی وجود داشت. این فناوری بیان می‌­کرد که اینترنت را می‌­توان بدون ایجاد هر گونه سیم کشی و هزینه جدید و دقیقا بر روی همان خطوط تلفن سابق ارائه داد. ویژگی که می­‌توان آن را مهم ترین دلیل برای پیشرفت سریع و پرشتاب این فناوری دانست.

کلمه Subscriber که معنای مشترک را دارد، بیان گر همان خطوطی است که مشترک مخابرات از طریق آن‌ها به مرکز مخابراتی متصل می­‌گردد. در واقع هر شماره تلفن ثابت علاوه بر اشتراک تلفن می­تواند به عنوان اشتراک اینترنت نیز استفاده گردد.

کلمه Digital نیز بیان­گر ارتباط دیجیتالی است، ارتباطی که حاصل آن انتقال داده‌­های کامپیوتری به صورت 0 و 1 و با استفاده از مدلاسیون­­‌های دیجیتالی صورت می­‌گیرد.

اما یکی از مهم ترین کلمات که این فناوری را از دیگر دسته‌­های xDSL متمایز می­‌کند، کلمه Asymmetric به معنای نامتقارن است. یکی از مهم ترین ویژگی­‌های این فناوری عدم تقارن پهنای باند ارسالی و دریافتی است. در واقع به دلیل اینکه عمده ترافیک کاربران در بخش دانلود و دریافت صفحات وب و فایل­‌های مربوطه از سرور‌ها می­‌باشد و ترافیک آپلود کاربران معمولی تنها محدود به ارسال درخواست دانلود آن‌ها می­‌شود، این فناوری به صورت کاملا هوشمند پهنای باند خود را تقسیم کرده و پهنای باند آپلود را تقریبا ده درصد پهنای باند دانلود قرار داده است.

در تصویر بالا علاوه بر نامتقارن بودن پهنای فرکانسی آپلود و دانلود، می‌­توان مهمترین مزیت فناوری ADSL را مشاهده کرد. جایی که پهنای باند صوت با رنگ قرمز و با یک حاشیه امنیت مناسب جدا از پهنای باند داده قرار گرفته است. این فاصله بعلاوه اسپلیتری که در سر راه سیم تلفن قرار می‌­گیرد سبب می­‌شود تا کاربر بتواند همزمان هم از تلفن خود استفاده کند و هم به اینترنت دسترسی داشته باشد.

0 0 votes
امتیاز شما
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] وارتباطات رادیوئی، ترافیک مصرفی مشتریان سرویس‌های ADSL و OWA آسیاتک جهت استفاده از تعداد زیادی از مراکز […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x