شبکه ی توزیع محتوا یا CDN چیست؟

تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹

https://adakrayan.com/آداک رایان ارائه دهنده خدمات تخصصی شبکه و ویپ در شهرک صنعتی پرند و نصیر آباد می باشد . جهت کسب اطلاعات بیشتر از این قسمت با ما تماس بگیرید

CDN چیست؟

شبكه‌ي توزيع محتوا يا CDN شبكه‌اي توزيع‌يافته از نظرجغرافيايي است كه علاوه‌بر تسهيل دسترسي به اطلاعات، مزايايي براي كاربر و شركت‌هاي ارائه‌كننده‌ي محتوا به‌همراه دارد.

POP

CDN (شبكه‌ي توزيع محتوا) نوعي شبكه‌ي توزيع‌شده‌ي جغرافيايي تشکیل شده از سرورهاي پروكسي و مراكز داده‌شان است. اين سرورها در نقاطي به نام نقطه‌ي حضور (PoP) قرار خواهند گرفت.

اهدف اين شبكه‌ها تحويل محتوا به كاربران نهايي از نزديك‌ترين نقطه‌ي جغرافيايي با كيفيت و سرعت بالاتر است .

انواع محتوا

CDN تحويل انواع محتوا مانند ويدئو، پخش زنده‌ي ويدئو، فايل‌هاي نرم‌افزاري، محتواي وب و موبايل و… را عهده داراست.

امنیت سایبری

ارائه‌دهندگان خدمات CDN نیز ممكن است خدمات ديگري مانند امنيت سايبري، بهينه‌سازي WAN و… را نيز عرضه كنند.

در واقع Content Delivery Network یا شبکه ی توزیع محتوا که مخفف آن CDN می باشد.

شبکه ای عظیم از سرور هایی می باشد که در نقاط مختلف دنیا برپا شده و به صورت جغرافیایی پخش شده اند.

محتوای وبسایت ها با بکارگیری از شبکه ی توزیع محتوا و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران از طریق نزدیک ترین شبکه به کاربران ارائه داده می شود.

این شبکه ها در سرعت بخشیدن به تحویل محتوا و پهنای باند در وبسایت های بزرگ و جهانی مثل یاهو، گوگل، فیس بوک و… تاثیر به سزایی دارند.

موسسه های بزرگ تحت وب برای کنترل کردن ترافیک وبسایت های شان از سرور هایی در مناطق گوناگون جهان برای ذخیره‌ کردن و تحویل اطلاعات و امکاناتشان استفاده می ‌کنند.

این کار باعث افزایش و بالا رفتن سرعت تحویل محتوا و ارائه ی داده ها به کاربران در هر کجای جهان می شود.

این امکان این کار مزایای بسیار زیاد دیگری مانند امنیت بسیار بالا، دسترسی دائم به اطلاعات و داده ها، پخش درست فشار بر روی چندین سرور، کاهش هزینه ها و … را به همراه دارد.

یک شبکه ی توزیع محتوا یا CDN در اصل یک مجموعه از سرور ها در کشور های مختلف جهان می باشد، که نسخه ای از وبسایت شما (شامل تمامی عکس ها و متن ها و کد های css و  html و…) روی این شبکه وجود دارد

اگر از این شبکه استفاده کنید. زمانی که کاربران قصد وارد شدن به وبسایت شما را دارند درخواست شان به نزدیک ترین سرور از نظر جغرافیایی ارسال می شود و صفحه ی وبسایت شما در سریع ترین زمان ممکن برای کاربر نمایش داده می شود.

استفاده از شبکه ی توزیع محتوا چه مزایایی دارد؟

  • سرعت بارگزاری وبسایت و نمایش صفحات وبسایت با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا به طور چشم گیری افزایش می یابدکه باعث بالا بردن سئوی سایت و افزایش رتبه ی سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو می شود.این کار به این دلیل اتفاق می افتد که فشار ترافیک داده های وبسایت بر روی تنها یک سرور نمی باشد و چندین سرور یا شبکه همزمان با همکاری هم این کار را انجام می دهند.
  • امنیت وبسایت نیز با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN افزایش می یابد. شبکه های توزیع محتوا ازFirewall بسیار قدرتمندی بهره مند می باشند. که در کمترین زمان حمله هایی که به سایت شما می شود را تشخیص داده و آنها را نابود کرده و اجازه نمی دهند به وبسایت شما هیچ گونه آسیبی برسد.
  • با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN می توانید تا حد بسیار زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. زیرا این سرور ها و شبکه ها به صورت اشتراکی هستند . کاربران زیادی از آن به طور همزمان استفاده می کنند و شما دیگر لازم نیست که هزینه های زیادی برای خرید سرور های اختصاصی و هاست های جداگانه صرف کنید. در ضمن با استفاده از این شبکه از پهنای باند بیشتری هم بهره مند خواهید شد.
  • قابلیت نصب آسان نیز از دیگر مزایای استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یاCDNمی باشد.
  • CDN تمام اطلاعات ثابت شما مانند تصاوير، كدهاي CSS و javascript، mp3، pdf و فايلهاي ويدئويي شما را پشتيباني ميكند. تنها اطلاعاتي كه قابل تغيير و بروزرساني هستند مانند متون و كدهاي HTML از سرور اصلي شما فراخوان ميشوند. با اين كار هم مصرف پهناي باند هاست شما كاهش يافته و پرداخت هزينه اي كه سالانه براي آن ميپردازيد.نیز كاهش خواهد داشت.

انواع مختلف CDN

به طور كلي مي‌توان CDNها را به دو دسته تقسيم كرد:

  • CDNهاي عمومي: برخي از CDNها مثل Cloudflare كل سايت را كپي كرده و ارائه مي‌دهند.
  • CDNهاي تخصصي: برخي ديگر از CDNها روي محتواي خاص مثل مولتي‌مديا و فايل‌هاي ثابت مثل كدهايجاوااسكريپت (JavaScript) و CSS تمركز دارند.

آيا استفاده از CDN معايبي هم دارد؟

بايد گفت كه استفاده از CDN براي سايت شما هيچ عيبي ندارد و توصيه ميكنم تا ازآن استفاده كنيد.

  • زیرا در صورت استفاده از CDN نه تنها چندين فاكتور مهم براي سئو و بهينه سازي سايت را دريافت ميكنيد. بلكه ميتوانيد تا امنيت سايت خودتان را هم بالا ببريد و با خيالي آسوده به فعاليت در سايت و به روزرساني اون بپردازيد.
  • تنها چيزي كه در CDN وجود دارد و نمیشود آن رابه عنوان عيب و كاستي در نظر گرفت رایگان نبودن آن است.
  • البته CDN هاي رايگان هم وجود دارند. اما كليه امكاناتي كه يك CDN در اختيار شما قرار ميگيرد در آنها فعال نيست . بايد هزينه اي رو براي فعال سازي چنين امكاناتي در آنها فعال كنيد.

چرا آداک رایان ؟

شرکت آداک رایان خلیج فارس با هدف فعالیت در زمینه سیستم های کامپیوتری، امنیتی و حفاظتی و مخابراتی ، ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در پرند، اينترنت مخابراتي درپرند، اينترنت وايرلس در رباط کریم ،اينترنت بي سيم درپرند ، اينترنت در رباط کریم، وایرلس اشتراکی در نصیر شهر، اینترنت +Adsl2 در نصیم شهر، اینترنت خانگی در رباط کریم ، اینترنت وایرلس اشتراکی در پرند ، اینترنت بی سیم در نصیرشهر وهمچنین قابلیت ارائه خدمات Voip ، پشتیبانی شبکه در شهرک صنعتی نصیر آباد، پشتیبانی شبکه درشهرک صنعتی پرند،پشتیبانی شبکه در پرند،پشتیبانی شبکه در رباط کریم در سراسر شهرستان رباط کریم، پرند و نصیر شهر را دارا میباشد و بالغ بر 10 سال در این حوزه درحال فعالیت است برخی ازخدمات شرکت آداک رایان خلیج فارس شامل :

خدمات پشتیبانی کامپیوتر

  • ارائه مشاوره جهت بهینه‌سازی سیستم‌های رایانه‌ای
  • به روز رسانی آنتی ویروس و نصب patch های امنیتی
  • انجام رفع نواقص بر اساس اعلام كارفرما
  • تعمیر دستگاه‌های معیوب و نصب نرم‌افزار
  • سرویس اولیه كلیه سیستمها
  • تهیه و تنظیم شناسنامه سخت‌افزاری
  • بازدید دوره‌ای از كلیه مراكز

امیدواریم مطالب آموزش داده شده برای شما همراهان آداک رایان مفید واقع شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و تماس با شرکت آداک رایان خلیج فارس از طریق تماس باما اقدام نمایید. و با ما در ارتباط باشید.

0 0 votes
امتیاز شما
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] از طریق بسته های شارژخدمات ابری، از قابلیت های CDN (شبکه توزیع محتوا) سامانه ابری نیز استفاده […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x